Tämän kirjoituksen olen tehnyt yhteistyössä Timo Virkkulan kanssa.
Ensin pieni historiakatsaus iltapäiväkerhotoiminnan maksuihin Kaarinan kaupungissa.
Koululaisten iltapäivätoimintaan budjetoitiin vuoden 2017 talousarviossa maksukorotus. Sivistyslautakunnassa äänestettiin keväällä korotuksen puolesta alkuperäisen talousarviosuunnitelman mukaisesti 100€ -> 120€. Kaupunginhallitus palautti tämän esityksen sivistyslautakuntaan, joka uudessakin päätöksessään pysyi alkuperäisen korotuksen kannalla. Kaarinan demareiden hallitusedustajat esittivät, että kaupunginhallitus käyttäisi tässä kohtaa otto-oikeuttaan ja näin tehtiin. Nyt kaupunginjohtaja, hallituksen valmistelijana, esittää korotuksen pienentämistä kymmeneen euroon, jolloin iltapäivätoiminnan maksu olisi 1.8.2017 alkaen 110 €/kk/lapsi. Korotushan tuntuu sinänsä mitättömältä, kymppi kuussa, mutta kun muistetaan, että maksu korotettiin nykyiseen sataseen vain vajaa vuosi sitten, tuntuu korotustahti huimalta. Ennen viime vuoden elokuuta maksu oli 70€/lapsi. Nyt siis ollaan tekemässä jo toista korotusta ja näiden kahden yhteisvaikutuksesta maksu nousisi yhdessä kalenterivuodessa lähes 60%. Tämä on valtava korotus, muutenkin ruuhkavuosien suurten menojen kanssa kamppaileville perheille.
”Korotushan tuntuu sinänsä mitättömältä, kymppi kuussa, mutta kun muistetaan, että maksu korotettiin nykyiseen sataseen vain vajaa vuosi sitten, tuntuu korotustahti huimalta.”
Palvelumaksut, joka tämäkin ip-toiminnasta kerättävä maksu on, ovat luonteeltaan tasaveron kaltaisia, jotka kolahtavat sitä kovempaa, mitä pienemmät perheen tulot ovat. Kuntalaisille tuotettavat palvelut, tulee kustantaa ensisijaisesti verovaroin, jotta maksut jakaantuisivat kohtuullisesti kaikkien kannettavaksi. Nyt iltapäivätoiminnan budjetoitu toteuma näyttää, että jo 50% sen kuluista rahoitetaan palvelumaksuilla. Taitaa olla suurempi osuus, kuin missään kaupungin tuottamassa palvelussa.
Kaarinassa on päätetty, hallinnollisiin kuluihin vedoten, että meillä on vain yksi maksuluokka tässä toiminnassa ja vain toimeentulotuella elävät perheet ja tietyt erityisen tuen piirissä olevat oppilaat päätettiin vapauttaa maksusta. Tämä yksi maksuluokka on kuitenkin jo nykyisellään karannut kohtuuttomaksi pienempituloisille perheille. He eivät voi käyttää palvelua, koska perheellä ei kerta kaikkiaan ole rahaa 950€/vuosi ja nyt, uuden esityksen mukaan, sitä pitäisi olla 1040€/v/lapsi.
Mietitään hetki miksi tätä palvelua tarvitaan? Iltapäivätoiminta on tarkoitettu pääasiassa 7- 8 -vuotiaille koululaisille. Ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden koulupäivät päättyvät usein melko aikaisin ja kotona voivat pienet koululaiset odottaa vanhempiaan töistä kotiin useita tunteja. Iltapäivätoiminta tulisi nähdä osana ennaltaehkäisevää ja ennakoivaa lapsi- ja nuorisotyötä. Me tiedämme jo nyt, että syrjäytymistä voidaan tehokkaimmin torjua ennaltaehkäisyllä. Jos perheellä on muutenkin taloudellisesti tiukkaa, on todennäköistä, että tätä palvelua eniten tarvitsevat lapset, jäävät entistä enemmän sen ulkopuolelle. Tämän maksun korottaminen leikkaisi suoraan lapsiperheiden hyvinvoinnista.
”Jos perheellä on muutenkin taloudellisesti tiukkaa, on todennäköistä, että tätä palvelua eniten tarvitsevat lapset, jäävät entistä enemmän sen ulkopuolelle.”
Näin kaupunginhallitus ei missään nimessä voi hyväksyä edes pienennettyä korotusta, mieluumminkin pitäisi pohtia maksun alentamista, jotta kaikilla perheillä olisi mahdollisuus käyttää tätä kaupungin tarjoamaa loistavaa palvelua. Jatkossa on myös tarkasteltava maksuluokkien käyttöönottoa ja iltapäivätoimintaa olisi entisellään kehitettävä merkittävänä hyvinvoinninedistämisen vaikutuskanavana. Otto-oikeutta esitettäessä ja käytettäessä oli tarkoitus perua koko korotus, ei saivarrella sen koolla. Lyhytnäköiselle politiikalle ei ole Kaarinassa tai edes koko Suomessa kenelläkään enää varaa.
Timo Virkkula ja Niina Alho
(tulevan kauden valtuutettuja, SDP)